Duet EKS-port udzielił wywiadu dla Dana Davisa


W dniu 25 stycznia 2016 roku wspólnie z MC Else udzieliliśmy wywiadu dla niemieckiego magazynu Cover Up! Newsmagazine. Wywiad przeprowadził Dan Davis, autor autobiografii pt. Abgrund, do której wspólnie z MC Else skomponowaliśmy muzykę. Jest to trzeci album naszego duetu EKS-port. Cały wywiad w języku niemieckim można przeczytać na stronie magazynu internetowego Cover Up!

Dan Davis: Witam! Czy możecie powiedzieć kilka słów na temat EKS-portu i historii Projektu?


Kromproom: Cześć!

MC Else: Cześć! Tak, możemy. Poznaliśmy się jako dwaj solowi muzycy w Krakowie, w Polsce w 2008 roku. Po naszym spotkaniu wpadliśmy na pomysł zrobienia projektu muzycznego i nazwaliśmy nasz duet EKS-port. Od tego momentu zaczęliśmy też związek i obecnie Piotr jest moim mężem. Ja pochodzę z Czech, a Kromproom z Polski. Nazwę naszego duetu można odczytać jako Else Kromproom Sound-port. Powstała ona od słowa "Export" i oznacza wymianę muzycznych pomysłów między nami, jak rodzaj międzynarodowej współpracy.

Kromproom: 
Tak, to skrót nazwy zespołu. Nasz debiutancki album eks-peryment został wydany przez wytwórnię Carlosa Perona w 2011 roku. Z tego albumu utwór pt. Two Faces został wybrany do ścieżki dźwiękowej Revolution, Baby! - Darkness, która była efektem współpracy między mną a Jensem Esch Centurio. Od 2012 roku nasze produkcje EKS-portu takie jak album 7788 km/h (2013), singiel 1-2-3-4-5-R (2012) i ABS - Remixes (2013) zostały wydane cyfrowo przez nasz label Kromp Room Records. Utwór ABS został oficjalnie zremiksowany między innymi przez znany niemiecki zespół The Psychic Force. Inni remikserzy utworu ABS to DJ Dubtron z Indii, Vulturius i Jamick z Polski.

Dan Davis: Kiedy zaczęliście tworzyć muzykę?

MC Else: W 2004 roku jako szesnastolatka zafascynowałam się światem polskiego hip-hopu i z powodu tej fascynacji zaczęłam rapować teksty napisane przez siebie. Wraz z moim bratem (DJ YoGi) i naszym przyjacielem założyliśmy grupę o nazwie Touareg Crew. Nasza grupa zagrała na żywo kilka koncertów w Czechach, w tym w Pradze. Od 2006 do początku 2008 roku występowałam solo i wydałam swój pierwszy album demo o nazwie 2004-2008, który nagrałam z moim bratem i różnymi innymi artystami. Wychowałam się wśród dźwięków, ponieważ mój tata przez 15 lat był właścicielem sklepu muzycznego. Od 2008 roku jestem członkiem projektu muzycznego EKS-port wraz z Kromproomem. Współpracowałam z Carlosem Perónem (ex Yello), Jensem Esch Centurio i innymi artystami z całego świata. W 2009 roku wraz z Kromproomem założyliśmy label Kromp Room.

Kromproom: Na początku lat 90. komponowałem moduły muzyczne na komputerach Commodore Amiga pod wieloma pseudonimami (yazz, jazz, krompiu). W drugiej połowie lat 90. byłem członkiem grupy Virtual Madness wraz z Rafałem Głębowskim i Marcinem Kmiecikiem. Razem stworzyliśmy Brain Killer, jedną z pierwszych gier FPS (First Person Shooter) na Amigę. Od 2001 roku produkuję muzykę jako Kromproom. Jestem członkiem projektów muzycznych EKS-port z MC Else od 2008 roku oraz CbK (Centurio beatz Kromproom) wraz z Jensem Esch Centurio od 2011 roku. W latach 2010-2011 współpracowałem z Carlosem Perónem. W 2009 roku wraz z MC Else założyliśmy label Kromp Room, który działa do dziś. W 2012 roku Kromp Room został zarejestrowany pod nazwą KROMP ROOM RECORDS (aka KrompRoomRecords) przez GVL w Niemczech.

Dan Davis: Jak opisalibyście muzykę EKS-portu?

MC Else: Nasza muzyka to mieszanka różnych stylów muzyki elektronicznej, w szczególności: breakbeat, new beat, electro, hip-hop, techno, trance, tribal, ebm itp. Lubimy też mieszać żywe dźwięki z elektronicznymi samplami..

Kromproom: Jesteśmy fanami muzyki i nie ograniczamy się do jednego konkretnego stylu czy nurtu. Bardzo lubie nagrywać 
głos Eli, bo moim zdaniem dodaje on szczególnego znaczenia produkcjom EKS-portu. MC Else ma niespotykaną barwę głosu, więc musiałem nauczyć się pracować z jej rapem i wokalem w naszym studio.

Dan Davis: Rozmawiamy dzisiaj, ponieważ macie ze sobą nowy album zatytułowany Abgrund, będący ścieżką dźwiękową do mojej książki o tym samym tytule. Jak długo nad nim pracowaliście?

Kromproom: Jeśli dobrze pamiętam, to w styczniu 2014 roku otrzymałem od Ciebie informację, że chciałbyś, aby ktoś skomponował muzykę do Twojego art-booka Abgrund. Wtedy ustaliliśmy, że muzyka zostanie wyprodukowana przez EKS-port.

MC Else: Pod koniec 2014 roku prace nad ścieżką dźwiękową nabrały tempa, gdy dostaliśmy od Ciebie książkę, która zrobiła na nas duże wrażenie. To była świetna rzecz, która nas pobudziła. Można powiedzieć, że pracowaliśmy nad ścieżką dźwiękową przez około 12 miesięcy.

Dan Davis: Myślę, że powinniśmy porozmawiać o każdym utworze na płycie. Zrobiliście 10 utworów, ponieważ w książce jest 10 rozdziałów, a każdy utwór ma nazwę obrazów ode mnie. Więc czy możecie powiedzieć kilka słów na temat pierwszego utworu No Evil, waszej inspiracji, oprawy muzycznej, pomysłów, pracy i tak dalej...?

MC Else: Obraz zatytułowany No Evil pokazuje gest rogatej dłoni. W różnych kulturach świata oznacza to coś złego, ale też coś dobrego, więc wpadliśmy na pomysł stworzenia pierwszego utworu z ciężkimi bitami i basami. Moje teksty, które rapuję po czesku, mówią o konfrontacji pomiędzy różnymi narodowościami w tym samym miejscu. Obcokrajowcy przychodzą do nas i mówią, że nie robią nic złego, ale rzeczywistość jest zupełnie inna. Teksty poruszają temat nienawiści niektórych ludzi do naszej europejskiej kultury.

Dan Davis: Teraz o oprawie muzycznej, inspiracji, pomysłach i pracy nad pozostałymi utworami: Przejdziemy do utworu nr 2: Aura. Czy możecie powiedzieć o nim kilka słów?

Kromproom: Utwór jest eksperymentem. Aura pokazuje przestrzenną atmosferę pokoju, w którym można zobaczyć unikalne zdjęcia i obrazy. Ciemnofioletowy pokój z sofą przy ścianie wygląda jak scena z filmu Davida Lyncha.

Dan Davis: Track 3 Dog:

MC Else: Obrazek zainspirował mnie do napisania tekstów o przyjaźni dziewczyny ze zwierzęcym stworzeniem, które widać na zdjęciu. Jest to połączenie psa i smoka. Zaśpiewałam refren, aby podkreślić miłość i przyjaźń między tymi dwoma bytami.

Dan Davis: Track 4 Soldier:



Kromproom: Skomponowaliśmy muzykę do tego obrazu, ponieważ przez kilka lat byłem zawodowym żołnierzem. Kompozycja jest melancholijna, wyraża emocje żołnierza, który musi opuścić swoją rodzinę, aby walczyć o wolność.

Dan Davis: Czy nie ma opcji darmowego pobrania tego utworu jako oświadczenia przeciwko wojnie i terrorowi?

MC Else: Utwór został skomponowany specjalnie dla naszych żołnierzy, którzy walczą o nasze bezpieczeństwo i utrudniają wybuch wielkiej wojny. Zgadzamy się na wykorzystanie i darmowe pobieranie tej kompozycji w naszej walce o wolność i przeciwko terrorowi. Utwór jest dostępny do pobrania z naszego profilu SoundCloud pod adresem https://soundcloud.com/eksport/soldier.



Dan Davis: Track 5 Traumzone:

Kromproom: 
Przedstawienie zdeformowanych budynków w fotograficznym projekcie Traumzone, zainspirowały nas do stworzenia transowej kompozycji, która zaczyna się od dźwięków ruchu miejskiego. MC Else napisała minimalistyczny tekst w języku angielskim. Chcieliśmy stworzyć miks z transowymi rytmami, basem i głosem Else, który przenosi słuchacza do industrialnej krainy marzeń.

Dan Davis: Track 6 Black Mirror:

Kromproom: Lustro jest bardzo ciekawym i mistycznym wynalazkiem i pobudza ludzką wyobraźnię. Będąc dzieckiem zastanawiałem się, co znajduje się po drugiej stronie lustra. Ta krótka kompozycja muzyczna jest pomostem pomiędzy światem a jego lustrzanym odbiciem.

Dan Davis: Track 7 Face:

MC Else: Na podstawie tego czarno-białego obrazu napisałem tekst w języku czeskim, który mówi nam, że nasze życie nie jest tylko czarne lub białe. Każdy człowiek może osiągnąć swój cel, jeśli jest silny i cierpliwy.

Dan Davis: Track 8 Moonchild:

MC Else: Twoje zdjęcie zainspirowało mnie do napisania tekstu, tak jak w przypadku wszystkich innych utworów. Jest to po prostu opowieść o wspaniałej osobie, która pochodzi z kosmosu. Ta kosmiczna osoba posiada nadprzyrodzone moce. Aby uzyskać bardziej kosmiczne atmosferę, postanowiłam zaśpiewać w końcowej części piosenki.

Dan Davis: Track 9 Weapon:

MC Else: Czeski tekst, który napisałem do tego utworu doskonale opisuje ten obraz. Pozwolę sobie zacytować krótki fragment: ...Jestem niebezpieczną kobietą, trzymam broń, nie możesz przede mną uciec, jestem jak smok, jestem agresywną kobietą, rzuć broń! Za swoje zachowanie zostaniesz surowo ukarany... Trochę to feministyczne :)

Kromproom: 
Bardzo podoba mi się ten fragment tesktu tego utworu: ...moje kobiece kształty i dekolt zniszczą cię bardziej niż moja broń... :)

Dan Davis: Track 10 Salome:

Kromproom: Na tym zdjęciu widać kobietę w zmysłowej pozie. Z tego powodu nagrałem swój głos jako dźwięk mężczyzny, który wyraża pożądanie wobec Salome.

Dan Davis: MC Else... w utworach takich jak Dog i Moonchild, zmieniłaś się z rapowania na melodyjny śpiew w niektórych partiach. Czy to pierwszy raz i nowe oblicze Ciebie na tym albumie, taki coming out ;-)?

MC Else: Kiedy byłam dzieckiem zacząłam śpiewać i śpiewałam w małym chórze dziecięcym oraz komponowałam swoje pierwsze piosenki. Kiedy byłam nastolatką zaczęłam rapować swoje teksty, używając śpiewu, aby dodać pikanterii. Rozpoczęliśmy pracę nad moim solowym albumem z Kromproomem, w którym mam zamiar więcej śpiewać.

Dan Davis: Jaki jest wasz ulubiony utwór na ABGRUND:

MC Else and Kromproom: Lubimy Dog, bo wydaje nam się najciekawszy i najbardziej eksperymentalny. Lubimy też Traumzone i Moonchild. Ogólnie rzecz biorąc, jesteśmy zadowoleni z całego albumu.


Chcielibyśmy podziękować wszystkim osobom, które przyczyniły się do powstania tego albumu, a w szczególności Tobie Danielu za to, że mogliśmy podjąć się skomponowania ścieżki dźwiękowej do swojego art-booka Abgrund. Dziękujemy również Markowi Holewińskiemu, który stworzył audio teaser do albumu.


Dan Davis: Dziękuję EKS-port!

http://www.cover-up-newsmagazine.de

Copyright by COVER UP! Newsmagazine, 25.01.2016
(Copyright Bilder: by EKS-port / Daniel Bosch)

Komentarze

Popularne posty