Recenzja kompilacji - Beatroom 01 - Autor: Przemysław Murzyn
W dniu 29 kwietnia 2020 roku, miała miejsce premiera pierwszej kompilacji wytwórni KROMP ROOM RECORDS pt. Beatroom 01. Zapraszam do przeczytania poniższej recenzji na temat tego wydawnictwa, której autorem jest Przemysław Murzyn, fotograf, artysta, pracujący dla dodatku Biznes Plus ukazujący się wraz z Gazetą Wyborczą.
Przemysław Murzyn. Fot. Maciej Głowiński. |
Elektroniczny Roller Coaster.
W dniu 29 kwietnia 2020 roku ukazała się kompilacja o
tajemniczej nazwie Beatroom 01. Jest to pierwsza kompilacja ze stajni Kromp
Room Records, za którą stoi Piotr Krompiewski. Wspólnie z Tomkiem Grocholą,
założycielem Agressivy 69 - kultowej już polskiej grupy grającej rocka
industrialnego, przesłuchali i wyselekcjonowali 8 utworów spośród 21 wydawnictw,
oraz uzupełnili je 5 kolejnymi, które powstały specjalnie na potrzeby tej kompilacji.
Efektem tej współpracy jest niesamowita podróż przez różne gatunki muzyki
elektronicznej od surowych industrialnych dźwięków Misery przez transowe
Road po klimatyczną muzykę filmową w utworze Mroczne Spotkanie. Prawdziwy
muzyczny roller coaster.
Kompilację otwiera utwór In Cold Blood
zespołu Blitzkrieg zremiksowany przez Piotra Krompiewskiego i Tomka
Grocholę aka Kings in White. Oryginalnie utwór znalazł się na płycie Holy
War w 1992 roku. Zimno falowy, mroczny kawałek po przejściu przez miksery Kings
in White nabrał tempa. Od samego początku wyrazisty breakbeat sprawia, że
zaczynamy bujać się w fotelach i odruchowo podkręcamy głośność. Riffy gitarowe
dodają utworowi zadziornego pazura, a wszystko jest uzupełnione wokalem Petera
Guellarda, który idealnie komponuje się z całością. Nasz roller coaster
startuje z pełną parą. Utwór tak przypadł do gustu Peterowi, że nakręcił
teledysk do tego remiksu, który promuje całe wydawnictwo.
Po tym wyrzucie adrenaliny do organizmu przechodzimy do kolejnego utworu – Agressiva 2069 (Beat mix) zespołu Agressiva 69, który zabiera nas w mroczniejsze klimaty, bardziej industrialne, wjeżdżamy w tunel. Słychać tutaj upiorny wokal Tomka Grocholi, tak dobrze znany z pierwszych albumów zespołu, oraz surowy, industrialny riff gitarowy. Beat mix został specjalnie przygotowany i zremiksowany przez Kings in White na potrzeby Beatroom 01. Poprzednia wersja tego remiksu (Agressiva 2069 Kings in White remix) ukazała się na Ep-ce A2069, która została wydana w 2019 roku wraz z reedycją na winylu oraz CD pierwszego albumu Agressivy – Deus Ex Machina i stąd też pochodzi oryginalny utwór.
Trzecią pozycją jest Kromproom –
Cyborg (NASA’s spacewalkers), która przenosi nas w przestrzeń kosmiczną,
ale nie taką znaną z filmów Interstellar czy Grawitacja. Zabiera nas w „retro-przestrzeń”, w którą
zabrałby nas Jean Michelle Jarre wraz z Crystal Method. Utwór pochodzi z Ep-ki
pt. Transmitter wydanej w 2009 roku. Za projektem Kromproom stoi
Piotr Krompiewski, który swoje pierwsze kroki w muzyce stawiał w latach 90-tych,
pracując na Commodore 64 oraz Commodore Amiga. Był także członkiem grupy
Virtual Madness, działającej na tzw. demoscenie, tworzonej przez pionierów
wykorzystywania komputerów do realizowania audiowizualnych projekcji.
Czwarty na liście jest EKS-port – Jsem
(Kromproom mix). Przy tym kawałku łapiemy oddech, bujamy w chmurach,
odpływamy. Jeśli znacie kawałek The Orb – Little Fluffy Clouds to
wiecie, o czym mówię. Duet EKS-port
tworzą MC Else i Kromproom. Ich produkcja to mieszanka rozmaitych stylów
niezależnej sceny: hip-hopu, rapu, elektroniki, trance, break beatu, z
elementami ambientu, wokali i żywych brzmień. Kawałek pochodzi z ich
debiutanckiego albumu eks-peryment, jednak w tej wersji nie był wcześniej
publikowany. Jest świeżym oddechem i utwierdza nas w przekonaniu, że ta
kompilacja zaskakuje z każdym utworem i zmienia się jak kalejdoskop.
Centurio – Hunter
(Kromproom mix) – numer pięć na playliście. Pierwsze 15 sekund buduje napięcie,
po czym z chmur ściąga nas w dół. Mocniejszy beat, zwiększamy tempo, zaczynamy
bujać się w rytm muzyki. Wyraźny breakbeat i agresywniejesze sample, nabieramy
rozpędu i ponownie chcemy podkręcić głośność. Jens Esch Centurio jest
niemieckim producentem, pisarzem, kompozytorem i wokalistą. Produkuje muzykę
pop, rock, elektroniczną oraz ścieżki
dźwiękowe do książek i filmów. Kawałek Hunter znalazł się na ścieżce
dźwiękowej do książki Revolution, Baby! Daniela Boscha. Wersja Kromproom
mix została stworzona specjalnie na potrzeby tego wydawnictwa.
No i dotarliśmy do najgłębszych i
najczarniejszych otchłani. Nasz roller coaster zabrał nas do czeluści
industrialnego piekła. Przed nami Misery (Remastered) – jeden z
najbardziej niepokojących i mrocznych kawałków w twórczości zespołu Agressiva
69. Demoniczny wokal Tomka Grocholi przeszywa na wylot, muzyka buduje
napięcie, żeby w połowie utworu przejść w surowy industrialny beat. Nagrany
przez Tomka Grocholę oraz Jacka Tokarczyka w latach 92-93 na debiutancki
album Agressivy 69 - Deus Ex Machina doczekał się reedycji oraz
teledysku nakręconego w Chinach, który old schoolowym klimatem oddaje klimat
utworu.
Przy kolejnej pozycji znów wracamy do Daniela
Boscha i EKS-port. Tym razem zostaje nam zaserwowany bardzo klimatyczny
utwór Dog utrzymany w stylu rytmicznego ambientu. Pochodzi on z
albumu Abgrund z 2015 roku, który jest ścieżką dźwiękową skomponowaną do
autobiografii tego niemieckiego artysty. Tytułowy Dog to istota
pozaziemska, która przypomina hybrydę psa i smoka. Podobnie sam utwór jest
hybrydą. Spokojny, z wyrazistym damskim wokalem, który płynnie przechodzi z
deklinacji w melodyjny śpiew. Jest jednocześnie bardzo niepokojący i
intrygujący. Utwór ten w niczym nie przypomina Jsem (Kromproom mix), tutaj
nie bujamy w obłokach, tutaj poruszamy się w mistycznej mgle.
W mistycznej mgle pozostajemy, nie pozwala nam
z niej wyjść Centurio – Heat and Love. Ten niesamowicie
klimatyczny utwór, przywołujący na myśl takie utwory jak Hashish Poem
czy Above the Earth Billa Laswella zabiera nas w psychodeliczną,
orientalną podróż do starożytnej Persji wprost na górę Nemrut. Do utowru
powstał teledysk, który jest kolażem wspomaganym wizerunkiem niemieckiej,
alternatywnej fotomodelki Xarah von den Vielenregen. Ten hipnotyczny utwór
ukazał się po raz pierwszy na minialbumie Freedom w 2012 roku.
Z magicznej krainy powoli wyciąga nas Kromproom
– Annihilating rhythm, kolejny utwór na tej składance. Nie robi tego
brutalnie, ale wyraźnie daje znać, że nasz roller coaster zaczyna przyspieszać.
Rytmiczna perkusja połączona z „wystrzelonymi w kosmos” samplami wprowadza nas
w świat breakbeatu. Podobnie jak w przypadku Cyborg (NASA’s spacewalkers) znów
kierujemy się w stronę gwiazd, ale tym razem w świat robotów. Utwór ten
dotychczas ukazał się dwukrotnie – w 2014 roku została wydana EP-ka Annihilating
rhythm, na której znalazły się dwie wersje tego utworu, oraz w 2015 na ostatnim
jak dotąd albumie Kromprooma Tenacity.
Kromproom feat. Tomek Grochola, czyli wcześniej wspomniani Kings in White nadają
rytmowi szybszy beat w klimacie, jak to sami określają transowego-rocka-elektronicznego
utworem Road. Jest tutaj transowy beat przypominający jadący pociąg,
rockowy wokal Tomka Grocholi, i elektroniczne sample Piotra Krompiewskiego z
„solówką” na koniec utworu. Znów pędzimy naszym roller coasterem pełną parą,
znów pokonujemy kolejne loopy i ostre zakręty. Jest to pierwszy singiel duetu,
wydany w 2017 roku, choć współpraca obu panów sięga roku 2015, gdy po raz
pierwszy spotkali się w krakowskim klubie.
Nie zwalniając tempa, przechodzimy do Centurio
beatz Kromproom - Weite Reise (Trance funk mix). Transowe
rytmy, pulsacyjne sample, afrykańskie djembe. Wiele dzieje się w tym utworze,
jednak nie przytłacza, a wręcz zostaje w głowie i zapętla się w niej na długi
czas. CbK jest to kolaboracja pomiędzy Jensem Eschem Centurio i
Piotrem Kromproom Krompiewskim. Projekt powstał w 2011 roku i został wydany
w 2012 roku sumptem wytwórni Dark Daze Music należącej do Carlosa Peróna.
Wersja Trance funk mix powstała z myślą o kompilacji Beatroom 01.
Na zakończenie naszej podróży dostajemy
prawdziwą niespodziankę – wspomniany wcześniej Carlos Perón i jego utwór
Mroczne spotkanie. Carlos Perón jest legendą muzyki
elektronicznej i współzałożycielem formacji Yello. Współpraca oraz znajomość
Carlosa z Piotrem Krompiewskim zaowocowała zaangażowaniem Carlosa w ten projekt
i wystąpieniem jako gość specjalny. Carlos udostępnił jeden ze swoich, nigdy
wcześniej niepublikowanych utworów, który pojawił się na tej kompilacji pod
polskim tytułem. Jest to utwór całkowicie inny niż reszta pozycji. Brzmi jak
muzyka filmowa jednak słychać w niej elektroniczne sample przeplatane
orkiestrowym brzmieniem. Przywołuje na myśl najlepsze sceny z filmów takich jak Matrix. Utwór ten powoli nas
wyhamowuje i doprowadza do finału naszej przejażdżki roller coasterem zwanym Beatroom
01.
Album zamyka Blitzkrieg – In Cold Blood – Kings in White remix – Video Edit. Jest to ponad cztero-minutowa wersja utworu,
która została wykorzystana w teledysku promującym to wydawnictwo. Podsumowując
całość: jest to niezwykła przejażdżka, która nas zaskakuje każdym utworem,
przywodzi na myśl wiele skojarzeń i porównań i co najważniejsze jest
różnorodna. Nie nudzi się po pierwszym przesłuchaniu. Z każdym odsłuchem
zaczynamy dostrzegać kolejne smaczki i coraz bardziej doceniać pracę, jaką w to
włożyli Panowie Krompiewski i Grochola. Jest to roller coaster, gdzie po
zakończonej przejażdżce krzyczysz: JA CHCĘ JESZCZE RAZ!
Autor recenzji: Przemysław (Murin) Murzyn.
Autor recenzji: Przemysław (Murin) Murzyn.
2020 KROMP ROOM RECORDS
2020 WARNER CHAPPELL MUSIC
Komentarze
Prześlij komentarz